تبلیغات
عمران آزاد کرج - جاده چالوس و تونل کندوان
جاده کرج - چالوس(جاده 59) بطول 160 کیلومتر از شهر کرج شروع و پس از عبور از سلسله جبال البرز به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود.

تونل کندوان تونلی است در جاده کرج - چالوس. این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از طرف رضا شاه افتتاح گردید.

 این جاده تا اواخر دوره قاجار یک مسیر خاکی و مالرو بود که راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داد.

قبل از احداث این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیر قابل تردد بود. کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به طول انجامید.

 زمانی كه راه مخصوص چالوس ساخته می‌شد در نزدیكی روستای كندوان تنها راه چاره برای عبور از کوه حفر یک تونل بود. در تاریخ بیستم اردیبهشت 1314 اولین دینامیت، برای حفر قسمت ابتدایی تونل به کار گرفته شد و پس از آن كارگران با كلنگ و تیشه عملیات حفاری را ادامه دادند.

ساخت این تونل که دارای 1884 متر طول و 5/5 متر عرض و 6 متر ارتفاع بود حدود سه سال طول کشید و در 27 اردیبهشت سال 1317 افتتاح شد.با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.


.در سال 1374 طرح پیشنهادی تعریض تونل از سوی وزارت راه و ترابری آغاز شد. با توجه به قدمت تونل و تضعیف توده سنگ و خاک اطراف سقف و دیواره تونل و همچنین وجود آب زیرزمینی در کل مسیر تونل و شسته شدن مصالح و انحلال برخی سنگ ها، در حین عملیات تعریض و با تخریب پوشش تونل قدیمی، مشکلاتی همچون ناپایداری و ریزش در بخش هایی از تونل رخ داد. عملیات تعریض در سال 1381 پس از هفت سال به پایان رسید و از این سال به بعد تونل به عرض ۱۱ متر تعریض شد و جهت تردد دو طرفه مورد بهره برداری قرار گرفت.با امکانات و ماشین آلات مدرن امروز بیش از هفت سال به طول انجامید. و هزینه‌ای هفت برابر رقم پیش بینی شده (۷۷ میلیارد) داشت  که این امر موجب فشار زیاد بر دولت سازندگی و دستمایه طنزپردازان سیاسی نیز گردید.‏

امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد، اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌است، برای سرعتهای بالا مناسب نیست.

پل بیلقان در دهه 60 خورشیدی توسط متخصصان ژاپنی بنا شد

نام گذاری تونل

محل احداث تونل بسیار سخت‌گذر بوده و درارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت وآن زمان تجهیزات امروزی برای حفر صخره موجود نبود وباید تونل با تجهیزات ابتدایی حفر می‌شد.این تونل همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در همان حوالی ساکن بودند و مایحتاج خوراکی کارگران را تامین می‌کردند تونل کندوان نام گرفت. از آنجاییکه کندن و ساخت تونلی در دل کوه و آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود جهت تشویق کارگران برای ساخت آن به ازاء هر کلنگ، پول داده می شد. به ازاء هر کلنگ، ۵ ریال پول پرداخت می شد.

در دهه شصت تونل كندوان در جاده چالوس همان تونلی بود كه رضاشاه در سال ۱۳۱۷ افتتاح كرده بود. تونل كندوان دهه شصت فقط یك لاین داشت و در دوطرف تونل چراغ سبز و قرمز نصب شده بود و راهداران با استفاده از تلفن در دو سمت تونل مسیر را كنترل كرده و چراغها را قرمز و سبز می كردند. در روزهای شلوغ حتی تا نیم ساعت هم چراغ قرمز طول می كشید و در صورتیكه ماشینی در تونل خراب می شد كه دیگر واویلا بود. گفته می شد در زمان رضا شاه این تونل در مدت سه سال ساخته  شده است و اهمیت آن وقتی مشخص شد كه در دهه هفتاد، وقتی می خواستند آن را گشاد كنند به مدت هفت سال تونل بسته شد.


حالا كه صحبت از جاده چالوس شد بد نیست بدانید در این جاده چند پیچ به نام پیچ غریب كش وجود داشت كه بلای جان رانندگان ناآشنا بود. یكی از آن پیچ های غریب كش در همان دهه شصت با تونل اصلاح شد و یكی دیگرش هم همین اواخر با تراشیدن كوه و پهن كردن جاده اصلاح شده است. رانندگان  بنزهای كرایه برای هر نقطه جاده چالوس اسمی ساخته بودند كه امروز دیگر از آنها اثری نمانده است. 


تونل کندوان
مکان جاده کرج - چالوس
درازا ۱۸۸۳ متر
ارتفاع ساخت ۳۰۳۰ متری کوههای البرز
شروع ساخت
پایان ساخت ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷
۱۹۳۸
مدت ساخت ۳ سال




طبقه بندی: علمی،  پروژه های ملی و شهری،  ... ترین ها،  عمومی، 

تاریخ : چهارشنبه 25 بهمن 1391 | ساعت 16 و 34 دقیقه و 17 ثانیه | نویسنده : سعید معصومی پور | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.